Een blog is één van de meest populaire manieren om andere mensen jouw mening te laten horen. Er worden elke maand heel veel nieuwe blogs opgestart, waarin de lezers vertellen over hun hobby’s, werk of standpunten. In blogs kun je de ervaringen zien van enthousiaste reizigers, handige tips lezen over het aanvragen van een bedrijfslening, lekkere recepten vinden of op de hoogte blijven van de laatste gamereleases. Je kunt het zo gek niet bedenken of er is wel een blog over te vinden.
Maar met het grote aanbod van blogs ontstaat er natuurlijk automatisch concurrentie. Veel blogs hebben te kampen met lage bezoekersaantallen. Daardoor kan de schrijver ervan gedemotiveerd raken, en na een tijdje weer stoppen met schrijven. Dat is natuurlijk jammer. Daarom geven we hier een paar tips om beter te schrijven, en meer bezoekers aan te trekken. Zodat ook jouw blog de populariteit krijgt die het verdient.
1. Sluit aan bij je doelgroep
Elk blog heeft zijn eigen doelgroep. Of dat nou natuurliefhebbers zijn, tractor-fans, of casinospelers. Zorg dat je weet wat je doelgroep beweegt en leer het jargon kennen. Bespreek onderwerpen die je lezers interessant vinden. Als je inhoud klopt en aansluit bij de gedachtewereld van jouw doelgroep, dan komen ze vanzelf terug naar je blog.
2. Wees origineel
Over elk denkbaar onderwerp kun je online heel veel informatie vinden. Om boven de massa uit te steken is het van belang dat jij origineel bent. Door content te posten die nog niemand anders bespreekt. Door een unieke boeiende, humoristische of gezaghebbende schrijfstijl te gebruiken, en door regelmatig met nieuwe updates te komen.
Met unieke content die niemand anders heeft, onderscheid jij je van de andere blogs in jouw interessegebied.
3. Laat jezelf zien
Je schrijft hoogstwaarschijnlijk een blog over een onderwerp waar je een persoonlijke band mee hebt. Maak jou bezoekers duidelijk hoe enthousiast je over dit onderwerp bent, en wat jouw eigen ervaringen hiermee zijn. Persoonlijke verhalen en anekdotes doen het beter dan droge feitelijke informatie.
Een slimme manier om je bezoekers meteen te betrekken bij je blog, is te schrijven over een blunder die je ooit hebt gemaakt. Dat geeft de bezoeker een grappig verhaaltje waar hij waarschijnlijk wel om kan lachen. Daardoor zorg je dat je lezer sympathie voor je krijgt, en geïnteresseerd geraakt in jou en wat je te vertellen hebt.
4. Schrijf leesbaar
Goede informatie, de inhoud van een blog dus, is één ding. De opmaak is minstens zo belangrijk. Bezoekers hebben online veel keuze tussen informatiebronnen. Als jouw blog niet goed leesbaar is, haken ze snel af en surfen ze ergens anders naartoe. En dan maakt het niet uit hoe interessant jouw content is.
Zorg daarom voor korte, leesbare zinnen. Gebruik niet meer dan 20 woorden per zin, en zorg voor pakkende titels en voldoende witregels. Zo creëer je een hapklaar en makkelijk leesbaar verhaal. Mensen vinden het bovendien leuk om lijstjes te lezen. Je zult merken dat de meeste blogs, ook dit artikel, als een lijstje zijn opgesteld. Doe er je voordeel mee!