Een professionele blog kan worden gezien als het tweede type blog. Het eerste type was persoonlijk want men gebruikte namelijk deze blogs als een soort dagboeken. Hierin waren geen regels en deelde de schrijver alles wat hij/zij wilde met de lezer. Dit waren nog simpele teksten, vaak gemaakt in Word en zonder opsmuk. Hiervoor bestonden eenvoudige html websites, iets wat vandaag de dag bijna als ‘not done’ wordt gezien. De schrijver noemde zichzelf ook wel ‘diarist’, ‘journalist’ of een ‘journaler’. Een van de eerste blogschrijvers was Jerry Pournelle. Hij wordt nu herinnerd als de allereerste auteur die een gepubliceerd boek met Word heeft geschreven op een persoonlijke computer.
Nu schrijft men naast persoonlijke blogs ook professionele blogs. Bedrijven zijn vanaf ongeveer het jaar 2000 het nut in gaan zien van bloggen, als marketingmiddel maar ook als communicatiemiddel met de klant. Hierdoor krijgen grote bedrijven een persoonlijker tintje dat erg prettig kan zijn voor hun beeld naar de buitenwereld toe. Onderzoek toont uit dat het regelmatig plaatsen van nieuwe informatie je een hogere ranking binnen zoekmachines oplevert. Sommige posts kunnen zelf zogenaamd ‘viral’ gaan op social media: gratis marketing!
Misschien denk je bij een blog: die is voor iedereen zichtbaar maar.. dat hoeft niet zo te zijn! Binnen bedrijven worden ook blogs bijgehouden die alleen toegankelijk zijn voor werknemers. Hier wordt nieuws door gecommuniceerd over bedrijfspolitiek, procedures of andere zaken. Het laat zien dat een interne bedrijfsblog het moraal versterkt plus een meer open communicatie cultuur ontstaat.
Misschien wel een goed idee voor uw bedrijf?