Hier vind je enkele dingen waarbij je rekening moet houden mocht je een professionele weblog beginnen:
- Kies een onderwerp wat past bij jouw merk/bedrijf
Schrijf alleen over onderwerpen die ook daadwerkelijk te maken hebben met de sector van jouw bedrijf.
- Schrijf met een persoonlijke touch
Het is heel fijn om een blog te lezen waar je jezelf gedeeltelijk mee kan associëren. Daarnaast moet de blog zich onderscheiden van andere merken in dezelfde sector, vind daarom de unieke ‘stem’ die bij de weblog past.
- Maak verwijzingen
Het gebruik van links in weblogs werkt en leest heel prettig. Hiermee kan de lezer meer achtergrondinformatie verkrijgen plus je kan verwijzen naar eerder geschreven blogposts en andere interessante artikelen. Gebruik hierbij wel altijd betrouwbare bronnen, zo hou je de blog professioneel en zullen lezers minder snel op de verkeerde voet worden gezet.
- Reageer op de lezers
Mochten lezers een reactie achterlaten, reageer daar dan op. Niks is zo fijn als een connectie maken met de lezer waardoor hij/zij ook waarschijnlijk weer terug gaat komen. Hierdoor bouw je aan een goede merknaam waarbij mensen positieve gevoelens krijgen.
- Maak promotie
Gebruik alle social media kanalen van het bedrijf om de weblog te promoten maar denk wel goed na welke strategie jij wilt gebruiken om je posts te verspreiden. Mensen geïnteresseerd in jouw bedrijf zijn de perfecte doelgroep om een beginnend aantal lezers te vergaren. Daarnaast zou je de blog via e-mail kunnen verspreiden of kunnen reageren op andere blogs met jouw artikelen.
- Schrijf
Zelfs als je niks te schrijven hebt, schrijf nog een artikel maar plaats deze pas wanneer deze voldoet aan de juiste kwaliteit. Beter geen artikel dan een slecht artikel! Het kan helpen om een lijst te maken met mogelijke onderwerpen. Daarnaast is het goed om een planning te maken wanneer je de artikelen gaat schrijven en publiceren. Hiermee wordt je gedisciplineerder. Kijk ook wat interessant is in welke maand. Niemand wilt bijvoorbeeld in januari over Sinterklaas lezen.
- Verwacht niet te veel
Verwacht niet dat een succesvolle blog met een paar dagen wel gebeurd is. Nee, hier gaat tijd overheen. Misschien is dat artikel van een paar weken geleden nu pas interessant voor een mogelijke klant. Die heb jij dan al gepost en staat hoe dan ook online. Bloggen kost ook veel werk en daarbij hoort ook het promotie maken waardoor jouw blog bekendheid vergaart.
Vind hier nog meer tips van een echte weblogger!